Rättvikskurserna 2023

Kursbeskrivning för kurserna 2023

Helhelgskurser (Pass 1+2+3)

Leda Scouting

Leda scouting är utbildningen för dig som är ny som scoutledare och vill lära dig mer om Scouternas vision, mål och om hur du skapar verksamhet. Kursen hjälper dig att bli tryggare som scoutledare och du får kunskap om det lyssnande och stödjande ledarskapet.

Materialkostnad: 250 kr inklusive boken Ledaren – gör dig redo

Leda Avdelning

Leda avdelning är utbildningen för dig som tar eller vill ta ett större ansvar för avdelningen och teamet. Du får verktyg för att skapa en riktigt bra och inkluderande scoutverksamhet. Utbildningen stöttar dig i att göra verklighet av Scouternas vision och uppdrag och inspirerar dig till massa nya idéer för bra scouting.

Kursen går under hela helgen samt ytterligare en helg som bestäms senare. Innan kursen behöver du gått igenom Webkurserna Trygga Möten och Anpassat Ledarskap

Materialkostnad: 150 kr

Leda Kår

Leda kår är utbildningen för dig som har ett ledande uppdrag inom en scoutkår eller ett scoutdistrikt. Du får du kunskap, inspiration och insikter att jobba med allt från riskhantering, till långsiktigt strategiskt arbete och metoder för att peppa och leda vuxna i en scoutkår.

Materialkostnad: 50 kr

Kursteam tillsätts av Scouternas folkhögskola.

”Barn utanför Boxen – med eller utan diagnos”

Vi går kort igenom vad diagnoserna innebär och koncentrerar oss på verktygen. Vi tittar på strategier och metoder för att underlätta för personer med NPF och liknande. Tillsammans tar vi fram olika arbetssätt för att underlätta vår scoutverksamhet för alla.

Kursledare: Kim Krantz och Kristina Joelsson via Sensus

Hur förmedlar vi scoutings värderingar?

Scouting – hobbyverksamhet eller idéburen rörelse?

Det här är kursen för dig som är ganska ny som ledare och lite osäker på vad scoutings värdegrund egentligen innebär för dig i ditt ledarskap.

Det här är kursen för dig som varit ledare länge och som behöver påminnas om varför du gör det du gör, och hur du gör det.

Det här är kursen du inte visste att du behövde. En kurs som kan ge dig ett djup i ditt ledarskap, och en förståelse för vad kärnan i scouting är. Det här är kursen som ger dig verktyg, tips, teorier, som låter dig öva, uppleva och reflektera.

Kursledare: Johan Köhler, Anna Malmlund och Ylva Sundmark

Knivkurs

Vi tillverkar en kniv samt fodral i läder.

Materialkostnad: 500 kr

Kursledare: Stefan Zakrisson

Luffarslöjd

Trådslöjd är en gammal slöjdtradition som kräver små hjälpmedel och enkla verktyg. Det enda som behövs är ståltråd och några olika tänger.

Ett hantverk som passar både för barn och vuxna.

På kursen får du prova att göra några olika krokar och visp. Om du har tid kan du prova på andra större projekt, tex skålar och ljusstakar mm.

Materialkostnad: 150 kr

Medtag: Om du har kan du ta med dig några olika tänger, tex rundtång, plattång, sidavbitare.

Kursledare: Anna Karin Cedergren

Scouting skills

En kurs i prepping och användbara praktiska färdigheter.

Materialkostnad: 200 kr

Medtag: Kläder för utomhusbruk, kniv, pannlampa (ficklampa)

Kursledare: Niklas Berglind, Lars Nyström & Per Wikström

Lördagskurser (pass 1-2)

Ukulele för nybörjare

Här får du lära dig några grundläggande ackord och ett knippe käcka sånger till avdelningens sångstund eller lägerbål. Ta med egen ukulele. Vill du köpa en ukulele så notera det i anmälan, kostnad 300kr.

Materialkostnad: 50 kr

Kursledare: Gitten Abramsson

Digital slöjd –lär dig styra en lasergravyrmaskin

Vi lär oss grunderna i hur en lasergravyrmaskin fungerar. Teori och praktiska övningar blandas. Vi graverar och skär på trä och läder.

Utrustning:

Ta med egen dator + eventuellt något eget som du vill gravera på.

Materialkostnad 100 kr

Kursledare: Joel Sandnabba

Workshop Anpassat ledarskap: pass 1

Trygga möten live: pass 2

Kursledare: Fredrik Kadesjö

Söndagskurs (pass 3)

Sensus – E-listan pass 3

För er som samarbetar eller vill börja samarbeta med Sensus.

Vi går igenom hur E-listan fungerar. De nya reglerna som träde i kraft från 2022 kräver att varje ledare som har en patrull eller avdelning registrerad hos Sensus för en digital närvarolista för rapportering av folkbildning till Sensus.

Vi tittar också igenom de digitala verktyg man kan få tillgång till vid ett samarbete.

Kursledare: Roger Eriksson Sensus

Tenntrådsarbete

Vi tillverkar tennarmband samt nyckelring.

Materialkostnad: 100 kr

Kursledare: Gitten Abramsson