Dalarnas Scoutdistrikt är en del av riksorganisationen Scouterna och bedriver verksamhet i hela Dalarna. Distriktet representerar medlemmarna i Scouterna samt en Equmenia och en NSF kår i Dalarna.

Vi verkar för att ha ett aktivt distrikt med en verksamhet där våra medlemmar kan arbeta för att ge barn och unga från olika delar av samhället en möjlighet att utvecklas till sin fulla potential. Detta görs i en trygg miljö och ger barn och unga en möjlighet att vara sig själva.

Distriktet arbetar även med att vara en mötesplats för medlemmarna i distriktet genom att erbjuda utbildningar, arrangemang samt verksamhet för Utmanar- och Roverscouter. Distriktet stödjer och företräder kårerna efter deras behov och önskemål.

Distriktsstyrelsen ansvarar bland annat för att distriktets bokföring och förvaltning sker på ett betryggande vis.

Distriktsstyrelsen består av ledare och scouter från olika kårer i distriktet som utöver sina uppdrag i respektive kår även engagerar sig i styrelsen.

Bli Scout

I Scouterna hittar du både utmaningar och nya kompisar, oavsett var du bor eller hur du gammal du är. Här kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.

Bli scout