Scouterna har högtider som man firar lite extra under året.

World Thinking Day

Den 22 februari, World Thinking Day, firas av scouter världen över som en scoutdag.

Den dagen var både Lord och Lady Baden Powells födelsedag. Lord Baden-Powell föddes 1857 och hans hustru Olave 1889. Ända sedan 1924 har den här dagen firats som en dag då vi tänker på våra scoutkamrater jorden runt och på scoutrörelsens grundare.

Några år senare bildades också fonder genom insamling av pennyslantar eller andra småmynt bland scouter och scoutledare. Dessa fonders avkastning har sedan använts till att starta eller vidareutveckla scouting i nya länder.

Sankt Georgsdagen

Den 23 april firas Sankt Georgsdagen över hela världen och runtom hela Sverige samlas scouter för att minnas den tappre riddaren och sedermera helgonet Sankt Georg.

Många kårer passar på att ha aktiviteter, ofta läser man legenden om Sankt Georg och draken, arrangerar en fest eller ett evenemang.

Scouternas fredsdag

21 september varje år firar vi Scouternas fredsdag.

Fredsdagen kan manifesteras på så sätt att alla scouter på orten, från alla scoutförbund, träffas på torget eller på annat lämpligt ställe och visar att scoutrörelsen lär känna varandra och verkar för fred. Scouterna finns i hela världen. Vi är alla olika men ändå lika.

Programmet kan variera, med sång och musik, fredståg, uppläsning eller uppträdanden. Dagen kan också högtidlighållas med en ceremoni i kåren eller avdelningen.

100% Scout

På Scouternas fredsdag har Scouterna här i Sverige en kampanj som kallas 100% scout. Kampanjen går ut på att visa att man är scout i skolan, på jobbet eller på andra platser.